The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. 
Hellraiser (1987)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. 
Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. 
A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. 











Door E. Frog
25/07/2011

Land of the Dead (2005)

Land of the Dead (2005)

George A. Romero
Simon Baker, John Leguizamo, Dennis Hopper, Asia Argento, Robert Joy, Eugene Clark, Joanne Boland, Tony Nappo, Jennifer Baxter, Boyd Banks, Jasmin Geljo, Maxwell McCabe-Lokos,...
Zie meer details
De levende doden hebben de aarde overgenomen en het laatste restant van het menselijk ras leeft in een grote ommuurde metropool. Veilig zijn ze daar geenszins, want de zombies zijn begonnen met evolueren en marcheren langzaam maar zeker naar de stad. 




Tijden veranderen. Mensen veranderen. Alles verandert. Zelfs zombies. Maar is dat positief?

Ja en nee, het hangt er allemaal van af hoe vastgeroest je bent aan het beeld van een traag, dom, levend lijk dat dol is op mensenvlees. Ik moet beslist van de oude garde zijn want zodra ik een lijk een sprint zie trekken is voor mij de fun er grotendeels af. Er moet natuurlijk vooruitgang en diversiteit zijn, maar geef mij maar de klassiekers waarin er volop ge-zombieshuffled wordt. Met alle respect voor films zoals “28 Days Later” en de “Dawn of the Dead” remake, de enige voor mij plausibele evolutie is wat George Romero presenteert in zijn Land ot Dead. Het mag dan niet veel zijn, zombies die een vorm van intelligentie hebben ontwikkeld, het geeft tenminste een beetje leven aan het “dode” genre zonder al te veel te wijken van de nog steeds werkende formule. Het is ook een geloofwaardige stap verder na Day ot Dead.

De zombies mogen dan geëvolueerd zijn, de slachtoffers zijn dat allerminst. Hoe traag de pussende lijken ook mogen lopen, ze krijgen hun prooi altijd te pakken. Ook de bewakers van de stad zijn er niet slimmer op geworden. Ze weten ondertussen al jaren dat enkel een kogel door het hoofd effectief is, toch mikken ze continu op alles behalve dat. Uiteraard dom, maar ik zou het niet anders willen. Het zou bijlange zo lollig niet zijn moest er niemand opgepeuzeld worden, nietwaar? En al zijn we door Torture porn-mania een beetje afgestompt als het aankomt op lichamelijke gruwel, je kan onmogelijk zeggen dat Land voor softies is. Ledematen die handmatig in stukken worden gescheurd, onthoofdingen, het sappig eten van ingewanden en nog vele andere zieke verrassingen die alleen maar uit George zijn hoofd kunnen komen. Bijkomende bonus: een minimum aan CGI.

Land of the Dead

Neem daarbij een paar zeer memorabele personages -Charlie(Robert Joy) bijvoorbeeld, een verminkte, simpele ziel die nooit een schot mist, John Leguizamo’s “Cholo” en Pedro Miguel Arce’s ronduit indrukwekkende “Pillsbury”- tussen de lijntjes een flinke scheut sociale commentaar, en je hebt old school Romero. De film is niet perfect. Zo hadden de personages iets meer achtergrond mogen hebben en de film een iets geloofwaardigere conclusie. De drijfveer achter de zombies hun aanval op de stad(ze strijden enkel voor hun plekje) is wel erg flauw. Maar hij kan mijn inziens gerust op tegen Day, en past qua uitzicht en toon probleemloos bij de originele trilogie.

En dat is ook de film zijn zwakte, of beter gezegd, de oorzaak waarom hij op bijzonder veel kritiek kon rekenen. Te ouderwets, te traag, niet flashy genoeg, enz…kortom, al wat ik bewonder in deze film valt hedendaags dus niet meer in de smaak. Zo te zien was vroeger dus niet alles beter. Wel, Romero is een man die luistert naar zijn publiek en heeft dan ook gezorgd voor een compleet andere aanpak in zijn volgende films, Diary en Survival. Bijgevolg is de regisseur zijn uiteindelijke val ook voor een deel onze schuld.

Land of the Dead vindt het wiel zeker niet opnieuw uit en is misschien iets te veilig, toch zal iedereen die de klassieke zombiefilm kan waarderen best tevreden zijn.
Kijk uit voor Simon “Shaun” Pegg’s cameo als de zombie “Bub”.
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...