The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. 
Hellraiser (1987)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. 
Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. 
A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. 











24/07/2011

Life is an Art (2009)

Life is an Art (2009)

Jayant R. Harnam
Alison Carroll, Vincent van Ommen, Anneke Weerts, Martin Swabey, Rik Sinkeldam, Lesley Korpos, Natasha Henry, Valerie Henry, Cela Yildiz, Derkan Atakan, Herman Duchenne,...
Zie meer details
De kunstwereld wordt opgeschrikt door een moordenaar die ‘The Artist’ wordt genoemd. Hij ontvoert mensen in het milieu en takelt ze zo toe tot ze in zijn ogen een kunstwerk voorstellen. Detectives David Bell en Dane deSantos worden ingezet om deze psychopaat te ontmaskeren. David rekent echter ook nog op iemand anders om hen meer informatie te geven: privé-detective Claire Jones. Zij kan een belangrijke tip geven om deze over deze maniak. Maar net dan komt zijn partner Dane te laat op de afspraak, met gevolg dat David het loodje om wordt gelegd. Dane wordt overmand door een schuldgevoel en is dan ook vastbesloten om de rekening te vereffenen. Daar moet hij heel diep voor gaan en tot het besef komen wat je niet over moet hebben om echte kunst te creëren.




‘Life is an Art’ is een Nederlandse low-budget productie met Jayant R. Harnam en Rik Sinkeldam aan het roer. Om de prent internationale allure te geven en een zo groot mogelijk publiek te bereiken, werkt men zowel met Nederlandse als Engelstalige acteurs en is de gesproken taal Engels. De film werd aangeboden op het Cannes filmfestival en de rechten werden reeds wereldwijd verkocht. In de lage landen bleef het relatief stil, maar uiteindelijk is de film ook hier opgepikt en is de DVD release voorzien voor februari 2011. Voor hij echter uit komt op DVD, hebben wij zijn wereldpremière op het Razor Reel Fantastic Film Festival beleefd. De film werd bijgewoond door bijna de volledige cast en crew. Alles was aanwezig voor een geslaagd avondje film…

Ik gaf jullie al de voorzet en het is inderdaad anders gelopen dan verwacht. Door de verschillende nationaliteiten van acteurs is het een wirwar van dialecten geworden. De ene al wat absurder dan de andere. Men had beter voor een volledige Engelse cast gekozen of voor optie nr. 2 gegaan: de film gewoon in het Nederlands draaien. Als je gaat voor de laatste keuze blijf je natuurlijk met de twijfel zitten of je hem toch niet beter in het Engels had gemaakt, maar alles is beter dan deze “stuck in the middle” versie. Jammer…want als je een film uitbrengt die slapeloze nachten heeft bezorgd en die je bovendien zweet, tranen en voor een bepaalde actrice zelfs bloed heeft gekost, wil je natuurlijk dat hij het goed doet.

De acteerkwaliteiten liepen ook sterk uiteen. Alison Caroll (Claire Jones) en Martin Swabey (David Bell) zijn zonder twijfel degenen waar we nog iets van gaan horen. Maar mensen zoals Lesley Korpos (Dane deSantos) en Cela Yildiz (een politiecommissaris) zullen toch wel serieus uit hun pijp mogen komen. In de Q&A gaven ze aan dat ze internationaal willen door breken. Maar daar zijn ze nog lang niet klaar voor.



Het verhaal kan je een kruisbestuiving noemen van Seven en een vleugje Jigsaw. Toch overtuigt het me niet helemaal. Er ontbreekt een hart en ziel en wat peper in het achterste. Wat meer on-screen violence om ons te overtuigen van die maniakale moordenaar had geen kwaad gekund. Bij de editing zijn ook wat punten verloren. Je merkt duidelijk dat niet alle acteurs samen op de set waren om bepaalde scènes in te blikken. Door de identiteit van de stad waar het zich afspeelt vaag te houden straalt de film ook weinig karakter uit. In de Q&A kregen we hier rond een ontwijkend antwoord: het zou bewust gedaan zijn om door te kunnen breken.
Ik kan alleen maar zeggen dat men het oog te veel gericht heeft op doorbraak buiten de grenzen. Zonder twijfel hadden we een beter eindresultaat voor ogen gekregen als men het wat “lokaler” had gehouden. Je hebt weinig feeling of houvast met de film en het laat je uiteindelijk met een verwaterd gevoel achter.
Er zitten wel degelijk goede momenten in, zoals de goed geschoten scène met het SWAT team, maar ik blijf bij mijn besluit en vind het een gemiste kans. Niettegenstaande opent de film misschien wel enkele deuren. Hopelijk leren ze van hun fouten en word ik door hun volgende werk wel van mijn stoel geblazen.  


 
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...