The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. 
Hellraiser (1987)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. 
Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. 
A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. 











02/12/2011

Sint (2010)

Sint (2010)

Dick Maas
Egbert Jan Weeber, Huub Stapel, Kees Boot, Caro Lenssen, Frederik Brom, Christopher Parren, Madelief Blanken, Joey van der Velden, Bert Luppes, Terrence Sinclair, Cynthia Abma,...
Zie meer details
Hoe liefjes wij onze Sint voorstellen, zo is de Sint-Niklas van deze film helemaal het tegenovergestelde. Concreet is hij een in ongenade gevallen bisschop die van stad tot stad reist om zijn woord te gaan verkondigen. 




Helaas is het niet het woord van God dat hij predikt bij de dorpen waar hij met z’n boot aanmeert. Je mag gerust zeggen dat hij er de dorpelingen gaat terroriseren. Tot men op 5 december 1492 in hevige opstand komt tegen het Goed Heilig man. De opstandelingen zweren wraak en steken de boot van Sint en diens volgelingen in brand, met als resultaat dat alles en iedereen aan boord omkomt in de vlammenzee. Maar op iedere 5de december als de volle maan bovenaan de hemel staat te prijken, komt Sint-Niklas terug met zijn bende om iedereen die zijn pad kruist een kopje kleiner te maken. 
 
Dick Maas neemt ons bij de opening mee naar het begin van een legende. Een mooie inleiding naar het echte werk dat later volgt en ideaal om een nog groter publiek te kunnen bereiken, want niet iedereen is vertrouwd met Sinterklaas. Een goeie zet zo blijkt. De film werd geselecteerd voor diverse filmfestivals en tijdens de laatste organisatie van het Frightfest kreeg hij zelfs nog lovende woorden. 
 
Genoeg over de legende. We schakelen over naar het tweede gedeelte van het verhaal en maken kennis met hoofdpersonage Goert. Qua tijdsperiode bevinden we ons in de swinging sixties, meer bepaald 5 december 1968. De maan staat mooi te blinken aan de donkere hemel. En ja hoor, daar is reeds Mijterman om zijn wraak zoet te serveren. Zo zien we Sint zijn lusten botvieren op de familie van Goert. Hier krijg je voor het eerst een degelijke kill en wordt meteen de toon gezet voor de rest van de film. We maken opnieuw een sprong in de tijd en ondertussen maakt Goert deel uit van de arm der wet. In zijn eigen korps is hij meer dan eens de kop van jut omdat hij aan iedereen verkondigt dat de pakjesavond waar iedereen zo naar uit kijkt ook nu weer zal uitvloeien tot een bloedbad. 
 

 
Dan barst de film echt los en wordt de stempel van Dick Maas definitief op de film gedrukt. Als je in het verleden geen fan van hem was als filmmaker, hou er dan rekening mee dat je het met deze waarschijnlijk ook niet zal worden. Mij bekoort het echter wel. Hij heeft een visie en gaat voor niemand en niets uit de weg. De muziek beheerst opnieuw de beelden en de sfeer en de actiescènes lijken net uit een leuke Amerikaanse B-film geknipt. Dick is back! En hoe. Terwijl de film nog uit moest komen, overrompelde hij reeds de media. Er rees kritiek vanwege de filmposter. Zelfs een Sintenvereniging eiste een boycot tegen de film. Maar dit lijkt een storm in een glas water geweest te zijn en bovendien een excellente promocampagne. De film scoorde goed in de bioscoop en bij zijn DVD release zal hij ook wel vlotjes over de toonbanken zijn gegaan.
Om eerlijk te zijn doet Maas met Sint niets nieuws. In Amerika zijn er al diverse slashers te vinden waarin de Kerstman een prominente rol vertolkt. Net zoals bij veel van deze versies, zit er de nodige humor in het verhaal. Al zijn de moppen en oneliners hier wel wat geforceerd en kinderachtig te noemen. Ook is er weinig of geen moeite gedaan om wat goeie personages neer te zetten. Wie er het loodje legt doet er dan ook niet toe. Dus wordt het gans de film mee juichen met de Sint als hij weer iemand een kopje kleiner maakt. Best leuk, maar de strijd tussen goed en kwaad had iets meer uitgelicht mogen zijn.
 
Toch kan Sint boeien omdat de film beroep kan doen op heel wat sfeer, het tempo redelijk hoog ligt en vooral het middenstuk getuigt van de regisseur zijn talent en creativiteit. Al zal Sint waarschijnlijk geen echte cultstatus opbouwen als Amsterdamned of De Lift, het is een film die je gegarandeerd nog eens opzet rond Pakjesavond. 

 
Plaats uw reactie

E op 30/03/2012
Heb de film nu pas gezien en ik moet zeggen dat Mad de nagel op de kop slaat. Deze film gaat je niet plots grote fan van Maas maken, maar voor degenen die zijn "oranje Hollywoodstijl" kunnen smaken is dit een kleine 90 minuten puur plezier. Vond het daarbij ook de meest sfeervolle horror van Maas. De setting, de alternatieve takes op bekende Sinterklaasliedjes, de "ware" mythologie achter de Sint... Erreug leujke nederhorror!
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...