Top 5 Mad Eye
“Vroeger was het allemaal veel beter”. Met dat gezegde in gedachten heb ik me voor mijn persoonlijke top geconcentreerd op films vanaf het jaar...
Top 5 Azuul
Zoals je kan zien had nostalgie weeral de bovenhand. Want buiten eentje van het jaar 2001, zijn de overige films van rijpere leeftijd. In mijn ogen, een...
Top 5 Draven
 











Door E. Frog
01/05/2012

Top 5 E. Frog

Top 5 E. Frog

5 The Eye (2002)

Mun krijgt na jaren hoopvol nieuws, er is eindelijk een donor beschikbaar om haar oogoperatie mogelijk te maken. Met deze ingreep zal ze al haar zicht terugkrijgen, al kan er een hele tijd voorbijgaan voordat het op punt staat. Niet lang nadat het verband is verwijderd, en ze slechts schimmen kan waarnemen, merkt ze allerlei vreemde personen op die anderen blijkbaar niet zien. De start van een nachtmerrie vol spooks en spirits!
 
Of 3D echt een toegevoegde waarde is aan heel het cinemagebeuren, laten we zeggen dat de jury daarover nog aan het beraadslagen is. maar je kan onmogelijk nog de kracht ontkennen van een goede surround soundtrack. Begin jaren ’90 werd het geperfectioneerd en kreeg cinema een extra dimensie. In feite blijft het een trucje, William Castle zou er dol op zijn geweest, maar het is wel effectief. Soms is de surround sound zelfs essentieel voor de filmervaring en rekenen de makers er dan ook op dat je de film in de juiste omstandigheden ziet. Zo ook de Pang Bros. met hun spookfilm, The Eye. In dit geval zou de film nog wel werken zonder, het is dan ook één van de absolute toppers uit de toenmalige J-horror gekte, maar er zou ongetwijfeld een stuk spanning verloren gaan zonder multikanaals geluid. Ik zou me de stukken na de operatie, wanneer Mun voor het eerst een beetje kan zien en door de gangen dwaalt, niet meer kunnen voorstellen zonder dat er plots een spookstem uit de rearspeakers gekatapulteerd wordt. Nog zo eentje is in de klas waar kalligrafie wordt aangeleerd. Ik weet telkens dat er iets zit aan te komen en toch heeft het me altijd weer te pakken. Misschien goedkope bangmakerij in de ogen van sommige, maar ikzelf vind het enorm doeltreffend, en niet te vergeten, enorm lollig. 
Geluid terzijde, The Eye is een ontzettend creepy film op zich. Dat komt doordat de Pang’s dag daagse situaties en doodgewone dingen van een bovennatuurlijk kantje voorzien waardoor je er nooit op voorbereid bent. Daarbij zijn hun geesten soms nogal abstract. Lange tongen, halve hoofden, etc…, wat de verrassing alleen nog maar akeliger maakt! Kortom, dit is scary stuff! 

 

4 Event Horizon (1997)

Nog eentje waar het geluid een belangrijke rol speelt is Event Horizon, zonder overdrijven Paul WS Anderson’s beste werk. Een ruimteschip met een experimentele motor -om in een tel van de ene kant van de melkweg naar de andere te flitsen- verdwijnt spoorloos op de eerste proefvlucht. 7 jaar later duikt het schip weer op en moet een crew van wetenschappers nagaan wat er die dag mis ging en waar het zolang heeft uitgehangen. Onderzoek wijst uit dat het schip tijdens zijn afwezigheid de originele bemanning heeft geloosd en iets anders heeft opgepikt…een stukje van de hel!
 
De film, die het best te omschrijven valt als een spookhuis in de ruimte, is hallucinant angstaanjagend op zich, maar geeft pas al zijn (griezelige) verrassingen prijs als je het met de juiste soundtrack beluistert. Deuren die uit alle macht dichtvallen, apocalyptische donderstormen, ijzingwekkende transmissies van uit de hel, nee, met EH zijn 5.1 track krijg je geen tijd om stoom af te blazen. Meer een ervaring dan een echte film, want in feite is het één grote aaneenschakeling van Boo! -momenten, lichtjes aan elkaar gehouden door een minimum aan plot. Wonderbaarlijk genoeg werkt dit wel, want van het atmosferische shot van het duivelschip waar de film mee opent, tot de onvermijdelijke valse scare op het einde, is dit gegarandeerd nagelbijten. 

 

3 The Blair Witch Project (1999)

3 jonge filmmakers willen een documentaire draaien over de beruchte Blair Witch. Omdat ze niet enkel met folklore willen terugkomen, maar met hard bewijs,  besluit het drietal zelf de Burkittsville bossen in te trekken in de hoop een glimp van dit wezen op te vangen en indien mogelijk het op camera te vangen. Maar het groepje verdwijnt spoorloos en het enige wat de politie nog terugvind is een videotape met daarop hun footage. En het is die bewuste tape die we hier te zien krijgen. 
 
Het regisseursduo achter deze chiller heeft hierna absoluut niets noemenswaardig meer gepresteerd, (Altered, 7th Moon, Solstice!?) maar met deze film zaten ze er boenk op. Het camfootage concept was nog origineel(of toch nooit gedaan op deze manier), en het spel tussen de personages was zo realistisch dat we hier te maken kregen met een heel ander soort horror dan we gewoon waren. Zodra we samen met het groepje de bossen betraden -door het cameraperspectief kreeg je het gevoel alsof je er zelf bij was- had je de indruk dat iets de 3 filmmakers voortdurend bespiedde, wat je als kijker constant in bomen en bosjes deed gluren op zoek naar datgene wat hen achtervolgde. Eigenlijk kreeg je geen bal te zien, en als er al iets te zien was, was het iets banaal zoals wat opgestapelde takken. Toch ging er een enorme en constante dreiging van uit. Hierdoor was je op het einde ofwel volledig murw en liet de gruwelijke surprise je koud, oftewel was je defensieve barrière zo tot niets gereduceerd dat het laatste shot aankwam als een slag met een strijdhamer. Ik kreeg de hamer… 




2 The Tenant (1976)

Ondanks de schaarste aan appartementen in Parijs, kan student Trelkovsky(Roman Polanski) er redelijk snel eentje te pakken krijgen. Het is niet bepaald zijn slag van mensen dat in het gebouw woont, maar hij heeft geen keus. Eigenlijk is het appartement nog verhuurd aan een jonge vrouw, maar die ligt op sterven in het ziekenhuis en de norse huisbaas wil zo snel mogelijk terug geld in de la. Van zodra hij het appartement betreed klagen de buren van nachtlawaai en lijken ze hem constant te bespioneren. 
 
Polanski’s The Tenant wordt bij velen afgedaan als een kopie van zijn eigen Rosemary’s Baby. Het speelt zich opnieuw af in een appartementsgebouw waarvan de bewoners niet de meest vertrouwenswaardige personen zijn en het bespeelt ongetwijfeld dezelfde angstsnaren, maar globaal gezien is het een compleet andere film. 
Hitchcock was één van de eerste die het ons toonde, het kwaad moet niet altijd van gene zijde komen, het kan gerust naast u wonen of zelfs bij je in bed slapen. Hetzelfde in Rosemary’s Baby, de dreiging ging niet uit van het duivelse kind maar van de personen die Mary blindelings vertrouwde. En in The Tenant is het weer van dat…of is er nu toch iets anders gaande? Is Trelkovsky echt paranoia, geestesziek, of zijn de andere huurders een bizar en bovennatuurlijk spelletje met hem aan het spelen? Een deel van de film zijn kracht zit ‘m net daarin: het blijven raden naar de oorzaak. Daarbovenop is de sfeer dik en onaangenaam, wat dacht je van tanden verstopt in de muur, buren die dingen horen in je appartement terwijl je niet thuis bent, en hoe zit het nu juist met de figuur die Trelkovsky altijd begluurt van op het toilet? Très bizarre… 

 

1 The Exorcist (1973)

Deze heeft uiteraard geen introductie nodig. Voor de verfilming van William Peter Blatty’s bestseller waren er al een aantal effectieve griezelfilms geweest, maar deze werkten vooral op psychologisch vlak. Zo waren Polanski’s Rosemary’s baby (’68) en Nicholas Roeg’s horrorthriller Don’t Look Now,(uit hetzelfde jaar als The Exorcist) erg succesvol qua onzichtbare bangmakerij. Maar als het er echt op aankwam en er moest echt iets getoond worden, in your face horror in frame, was het meestal een grote afknapper. CGI was verre toekomstmuziek en de meeste make-up effecten schoten (nog) te kort om zodanige dingen neer te zetten waar we van onder onze stoel kropen. Tot William Friedkin’s film die regels voorgoed veranderde. Friedkin kon evenzeer een heel onaangenaam gevoel oproepen zonder werkelijk iets te tonen, het eerste halfuur is daar het bewijs van, maar hij gaf het publiek ook waar het al zo lang om gevraagd had, namelijk bijzonder realistische horror in beeld! Voor een keer kregen we van de effecten eens niet de slappe lach, integendeel, wat we te zien kregen was bijzonder huiveringwekkend en dat geldt bijna 40 jaar later nog steeds. 
Daarbij was de film ernstig opgevat, geen luchtige toon in dit geval, en durfde verder te gaan dan de meeste, waardoor het shockelement alleen maar groter werd.(Regan’s taalgebruik en de masturbatie met het kruis bijvoorbeeld) Zo zijn er verhalen van dames die flauw vielen tijdens een voorstelling en er gaat zelfs een gerucht dat een zwangere vrouw bij het zien van de duivelse film spontaan beviel. 
De scène die me in alle detail altijd voor de ogen zal staan is wanneer  Regan’s moeder(een super Ellen Burstyn) een praatje maakt met de politie-inspecteur, terwijl op de achtergrond maar al te duidelijk iets onaards, zwaar en raspend ligt adem te halen. Plots krijgen we het shot van de trap en zien we het gedrocht met spinachtige beweging afdalen(de zogenaamde spiderwalk scène) Wel, van dat stuk krijg ik nog altijd zweethandjes en de neiging om de eerste dagen trappen te vermijden.
 
The Exorcist heeft het allemaal, geweldige performances, drama, spanning, en bone chilling horror. Hierdoor is het voor mij nog altijd “The mother of all scary movies”. 

Plaats uw reactie

cialis op 21/08/2015
I invite everyone to my site cialis united states online
cialis generic op 22/08/2015
cialis 20mg generic cialis generic cialis cheap cialis tadalafil
viagra generic op 02/09/2015
viagra online viagra online generic viagra
sale cialis op 24/10/2015
Follow this link viagra for sale online cialis for sale canada
cialis without a doctor prescription from canada op 09/03/2016
cialis without a doctors prescription cialis without a doctors prescription cialis without a doctors prescription
viagra sale op 23/04/2016
I invite everyone to my site viagra for sale australia viagra for sale online viagra for sale online cheap cialis cialis 20mg
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...